بیماری COVID-19 سبب هایپرگلایسمی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می شود

19ژوئن 2020 - تقریباً نیمی از مبتلایان به دیابت نوع 1 که به COVID-19 آلوده شده بودند، قند خون بالایی داشتند.یک تیم از محققان آمریکایی، خواستار تحقیقات بیشتر بر روی چگونگی تاثیر کروناویروس بر افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی دیابت نوع 1 شد.

فراخوان برای مطالعه ی بیشتر در این زمینه، به این دلیل است که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اعلام کرده است که افراد مبتلا به دیابت در صورت آلوده شدن به این ویروس، در معرض خطر عوارض شدید بیماری COVID-19 هستند.

محققان دریافتند که از گروه 33 نفری افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که بیماری COVID-19 در آنها تایید شده بود، 48.5 درصد دارای قند خون بالا ، 45.5 درصد دارای درجه حرارت بالا و 39.4 درصد دارای سرفه خشک بودند.علائم دیگر شامل خستگی (33.3 درصد) ، استفراغ (33.3 درصد) ، تنگی نفس (30.3 درصد) ، حالت تهوع (30.2 درصد) ، درد بدن یا سردرد (21.2درصد) بود و کمتر از 15 درصد اعلامی مانند لرز، درد قفسه سینه، مدفوع شل، درد شکم، از بین رفتن حس بویایی و چشایی را تجربه کردند.

گذشته از COVID-19، تیم تحقیقاتی چندین مسئله بهداشتی دیگر که در بین این افراد شایع بود را شناسایی کردند، از جمله چاقی و فشار خون بالا که به ترتیب در 39.4 درصد افراد و 12.1 درصداز افراد مشاهده شد. تقریباً یک سوم بیماران به کتواسیدوز دیابتی (DKA) مبتلا شده بودند.

تیم تحقیق همچنین 31 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 با علائمی از COVID-19 را مورد آزمایش قرار دادند، که جواب آزمایش آنها برای کووید -19 تأیید نشد.علائم در بین این افراد بسیار شبیه به افرادی بود که آزمایش عفونت آنها مثبت ارزیابی شده بودند.

محققان خواستار مطالعات دیگری برای شناسایی عوامل خطرساز مرتبط با دوره بالینیCOVID-19 ، در بین مبتلایان به دیابت نوع یك، برای کمک به این افراد شدند.

این مطالعه با عنوان "دیابت نوع 1 و: COVID-19  یافته های مقدماتی از یک مطالعه ی پایش چند مرکزی در ایالات متحده" در مجله Diabetes Care منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/june/study-shows-covid-19-impacts-blood-glucose-levels-among-those-with-type-1-diabetes.html